Sunday 5 June 2011

SURAT UNTUK AWAK SEMUA ^_^


Assalamualaikum waarahmatullah..Heloo awak2 semua! ^_^



Awak 1, Tipah (bukan nama sebenar)..
Saya nak tahu sangat kenapa awak tak suka saya. Apa saya dah buat sampai awak benci saya sangat? 




Saya dapat tahu yang awak tak suka saya sebab kononnya saya kacau boyfriend awak. Betul ke awak? Ekeleh, awak, awak tau tak awak tu cantikkk..Boyfriend awak tak nak punya kat saya ni. Saya berkomen dengan dia kat laman sesawang pun sebab dia tanya pasal awak. Awak nakal ke, awak makan ubat ke tak..Serius, your boyfriend sayang awak.. Lagipun, he is not my taste! U can have him :) Plus, saya respect awak, awak kan kawan saya..

Lepas tu, awak cakap saya selalu kacau adik awak yang sebaya dengan saya. Awak, untuk pengetahuan awak, saya tak pernah contact adik awak. Dia memang pernah mesej saya sebab risaukan awak selalu demam. Saya pun tak nak kat adik awak tu. Jangan risau ok :)


Tapi tiba2 suatu hari, adik awak chat dengan saya, dia cakap dia dapat cerita saya ni suka gedik2. Saya tahu awak yang cakap macam tu kat dia kan? Awak tahu tak saya tak marah pun adik awak. Tapi saya marah awak! Saya tak pernah cakap bukan2 pun pasal awak. Saya tahu ramai orang suka awak, awak pandai, baik, semua orang dengar cakap awak. Tapi ingat awak, semua benda ni Allah boleh tarik bila2 masa je.  Bezanya cepat atau lambat je..
  



Awak 2, Munah (bukan nama sebenar)..
Awak ni memang kelakar. Bila Tipah cakap dia risau saya berkomen dengan bf dia, awak pun terus cakap tak nak kenalkan bf awak dekat saya. Ya Allah,,Munah, awak tahu tak your bf tu takde masa depan? Dengan suka merempitnya, dengan jobless nya, dengan tak habis belajarnya. Ramai orang dah penat cakap dengan awak yang korang tak sepadan. Saya pun suruh awak blah je, saya kesian kat awak. Tapi mungkin awak ingat saya suruh awak tinggalkan dia sebab saya nak kat dia kan??haha.. Tak nak lah saya. Parents saya mesti halau saya keluar rumah kalau ada bf macam tu :)



Lepas tu, awak cemburu bila saya baik dengan kawan baik awak. Ouh kalau awak lupa, saya nak cerita balik kisah macam mana kawan baik awak end up baik dengan saya pulak..


Awak ingat lagi tak peristiwa malam tu? I call it Peristiwa Malam Berdarah..haha.. Yes, orang akan gelak. Tapi macam mana berdarahnya peristiwa tu, macam tu lah berdarahnya hati saya bila kena tuduh macam2. cewahh! Syahdu la sikit kan...


Malam tu batch kita kena pergi taklimat course, plus dekan pun ada. So wajib to attend la kan. Tapi saya dan kawan baik awak, (let me name her BFF), pergi keluar ke KL sebab nak beli barang. Unfortunately, time nak balik tu kami tersangkut dalam train almost one hour sebab train rosak. BFF sesak nafas sebab air-cond tak berfungsi. Munah, awak tahu tak saya takut sangat tengok keadaan BFF time tu? Saya kipaskan dia, saya suruh dia duduk. Kami tak makan ape pun lagi time tu..BFF almost pengsan sebab tak cukup udara! 


Awak mesej marah2, perli2 kitorang. Mungkin awak ingat kejadian dalam train tu tak serius. Kalau awak kawan yang baik, awak mesti tahu yang BFF memang senang nak sesak nafas. Nak pulak dalam train yang kedap udara macam tu! But, we managed to arrive at UiTM at 8.30 pm. Terlambat setengah jam daripada majlis. Bila habis majlis tu, BFF suruh awak gerak dulu sebab kami kena jumpa dekan. Rupanya awak mesej BFF and cakap yang awak nak tunggu kami jugak. You did mention a place yang awak tunggu kitorang, tapi kami tak tahu kat mana tempat tu. Maklum lah, baru je jadi student UiTM Shah Alam kan..Then BFF reply, dia suruh awak pergi je dulu sebab dia tak tahu tempat yang awak cakap tu. And BFF thought awak dah balik ke hostel lepas tu.


Lepas tu kami balik hostel tumpang senior. Sampai je kat hostel, saya dan BFF terus makan. Lapar takyah cakap la. BFF menggigil2 time tu. Kesian dia. Tapi kami pelik, kenapa awak tak balik hostel lagi? BFF checked her fon, rupanya banyak mesej masuk. Rupanya awak tunggu kami kat bus stop, and rupanya awak nampak kami tumpang kereta senior. Awak marah.


Tipah pun ada mesej BFF, dia marah BFF sebab tinggalkan kawan. Tapi mana lah kami tahu, BFF pun tak check phone. Lagipun, BFF macam nak pengsan time tu. Tapi Tipah tak nak terima any excuses. Immature sungguh beliau time tu. BFF pun kawan dia jugak, kenapa buat macam tu.



Awak, Tipah dan yang lain2 sampai hostel tak lama lepas tu. BFF duduk dalam bilik saya sebab dia takut awak marahkan dia. Dia rasa macam semua salah dia. Saya suruh BFF pergi mandi and rest. Jangan fikir bukan2. Nanti awak mesti ok punya. BFF pergi balik bilik sekejap sebab nak ambil toiletrist. Lepas tu, saya pergi bilik korang nak tengok apa jadi. Saya pun nak cuba explain apa yang dah jadi. Saya bukak je pintu bilik and I saw, Awak and BFF tengah berpelukan sambil menangis. Alhamdulillah, korang dah ok :) 



Tapi tak habis sampai situ, rupanya BFF dah cerita semua kat saya. Munah, rupanya awak salahkan saya eh sebab kononnya saya nampak korang kat bus stop, tapi terus pandang depan macam takde apa2 jadi. Ya Allah,,sumpah saya memang tak nampak korang langsung! Malam tu gelap, saya dengan tak hafal lagi jalan2 kat situ. Kalau awak jadi saya, awak pun tak nampak saya. Kelakar sangat korang ni. Plus, kenapa saya kena carik korang sedangkan saya sendiri tak tahu korang mesej BFF or korang tunggu kat situ. Lain lah cerita kalau korang mesej saya kan, cakap korang tunggu kat bus stop tu..betul tak? Boleh guna otak tak sekarang?? Seronok betul korang fitnah saya kan. Tahniah lah! :)



Awak 3, Jeton (pun bukan nama sebenar)...
Awak ni nampak baik sangat. Selalu cakap soal agama. Orang pun selalu cakap muka awak ni nampak baik je. Memang awak baik pun, tapi kat orang lain lah. Bukan dengan saya :)



Ada satu malam tu, saya masuk bilik BFF sebab nak ambil kamera atas katil. Saya nampak awak menangis sambil dipujuk oleh Munah. Ok, awak ada problem. Saya tak nak kacau. Saya cepat2 keluar dari bilik. Saya terus balik bilik dan buat kerja mengedit video group french language saya. 



BFF datang bilik saya tak lama lepas tu. Muka dia serius. Saya pelik. Kenapa dengan BFF ni? BFF cakap Jeton datang kat BFF and tanya apa yang saya dah cakap kat BFF. Saya tak faham, apa yang saya dah cakap kat BFF? BFF cakap kat awak, yang saya takde cakap ape2 pun. Awak menangis, awak cakap saya dah mengadu domba kat BFF pasal kerosakan laptop BFF yang awak pinjam tu. BFF cakap dengan awak, yang saya takde kene mengena. Memang dia patut marah sebab laptop dia baru format. BFF cerita dengan saya, dia tahu Munah yang cakap bukan2 pasal saya kat awak. Munah cakap yang saya ni dah mengadu macam2 kat BFF sampai BFF marah kat awak sebab awak dah rosakkan laptop dia.kan?



Jeton, saya takde masa la nak mengadu macam2. Saya just suruh BFF pergi tengok laptop dia tak boleh nak on, saya kesian dengan awak, awak nak buat kerja kan..Tapi ini yang saya dapat. Demi Allah, tu saja yang saya cakap kat BFF. Saya tak tahu apa Munah dah cakap kat awak sampai awak menangis macam tu. 


Eh, Munah ada cakap dengan saya and BFF yang dia memang ada suruh awak jangan guna laptop BFF sebab tak sama format dengan video yang awak nak edit tu. Lagi la BFF bengang sebab rupanya tak sama format. Mungkin dah masuk virus. Saya cakap mungkin dia tak sengaja. Saya suruh BFF jangan marah2. BFF personally cakap dengan saya yang dia bertambah marah sebab Munah yang menambahkan bara..Munah yang provoke dia..cewah! Tapi seriously, saya tak cakap ape2 pun. Jeton, memang saya takde buat ape2. Tapi saya malas nak gaduh2. Jadi saya diam. Saya takut nanti awak masam muka pulak dengan Munah. 






Saya tak nak berkira. Saya tak kisah tolong awak2 semua. Tapi ini yang saya dapat? Saya dapat kebencian awak2 semua..Awak2 semua ceritakan, sebarkan kat kawan2 yang lain betapa teruknya saya. Saya tak sehina tu untuk balas balik. Saya diam, saya sakit hati. Saya terluka, saya menangis dalam hati. Saya marah, saya pendam. Tapi saya tahu Allah sayangkan saya, sebab tu Allah bagi sikit ujian kebencian daripada orang kepada saya. Allah Maha Adil, Maha Bijaksana, dan Maha Melihat. Awak2 semua tahu tak, awak2 semua dah dikira memfitnah saya. Tahu tak dosa orang memfitnah tu lagi besar dari membunuh orang? Awak2 semua pernah ke mintak maaf dengan saya? Tak pernah kan? Awak semua tak takut dengan saya, tapi takut lah dengan Allah. Jadi faham2 sendiri lah ye..


Allah dah kurniakan saya family and friends yang sangat baik dan sayangkan saya. Jadi sedikit ujian ni takkan lemahkan saya. Benci lah saya sesuka kamu semua. Still I rise :D  Akan ada lagi orang yang sayangkan saya. Saya percaya karma. Sikit pun saya tak terkesan tak rapat lagi dengan awak2 semua. Saya tak nak berkawan dengan orang yang suka menjatuhkan kawan sendiri. Saya takut saya pun akan menyakitkan hati kawan2 saya yang lain kalau kita masih berkawan. Hiduplah dengan dunia awak2 semua. Sebab Allah dah kurniakan hidup yang bagus kat saya. Alhamdulillah..




                                                                               Sincerely,
                                                                                                   Siti Peah





4 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...