Saturday 21 July 2012

Petua menjaga kulit muka.

Assalamualaikum warahmatullah :) 

Selamat menyambut Ramadhan al- Mubarak kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Semoga kita sama-sama memperoleh berkat daripada Allah s.w.t. Amin :)


Ok lah, short entry je ni. Pagi-pagi tadi after mandi, aku saja nak try apply tomato kat muka. Petua ni aku dapat daripada ex bibik cousin aku. Untuk hilangkan jerawat dan haluskan kulit muka. Serius, muka beliau sangat-sangat licin. Baru sekarang aku berkesempatan nak cuba. Hari pertama try tak boleh la nak nampak efek kan. But, memang rasa la jerawat macam mengecut. hehe..Akan ku cuba lagi, tengok berkesan atau tak, dan baru aku update kat sini la. Segan la pulak nak cerita lebih2 sebab baru nak try. hihi :p


Cara-caranya mudah saja. Ambil sehiris tomato, pastu gosok lembut di muka. Kalau tak puas hati, boleh apply lagi sehiris. Then biar kering dalam 30 minit. Lepas tu basuh dengan air suam.


Lepas tu, petang tadi aku try apply putih telur kat muka. Petua ni untuk tanggalkan semua kekotoran di muka. Erm aku rasa ni memang berkesan la. Tertanggal semua blackhead whitehead aku. Buat seminggu sekali je. Cara ni depends la kat jenis kulit masing-masing.hehe.. Takpe, nanti aku cuba lagi, dan akan diupdate lagi. 


Cara-caranya:
1-   Asingkan putih telur dan kuning telur. 
2-   Putih telur dikacau dalam mangkuk sampai sebati (berbuih). 
3-   Buih tu sapu di muka sehingga rata. Biar kering dalam 5 minit. 
4-   Sapu lagi layer yang kedua. Then terus letak tisu atas muka. 
5-   Lepas letak tisu, terus apply layer ketiga atas tisu. Biar kering dalam 30 minit. 
6-   Tanggalkan tisu perlahan-lahan dari bawah ke atas muka.
7-   Basuh muka dengan air suam.


Ok, selamat mencuba! :D





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...