Saturday 28 July 2012

Filem Melayu.

Assalamualaikum warahmatullah :) 


Lately makin banyak aku tengok cerita-cerita Melayu yang kurang bermutu kat televisyen. Aku bukan anti cerita Melayu ye, aku layan je since parents aku mana layan cite omputih sangat. Tapi, kalau dah sampai mengarut sangat tu, aku mula la sakit hati nak tengok. 


Yang paling aku tak boleh nak terima bila cerita berkaitan dengan apa yang aku belajar. Contoh, drama Natasha yang si Fasha Sandha berlakon dulu tu. Apa jadahnya bila anak Jalaluddin Hassan dalam cite tu mati, Fasha Sandha pulak dipersalahkan, konon-konon dia bawak sial. Sebab sial Fasha dalam cite tu, anak Jalaluddin Hassan yang cinta mati dekat Natasha jadi arwah disebabkan kesialan tersebut. Dipersalahkan tu takpe lagi kot, tapi didakwa di mahkamah ye! Ok Natasha, tunggu surat peguam dari aku sebab kesialan ko dah membunuh anak aku. Eh ni kalau orang luar tengok cite ni mau tergelak terguling-guling! Gobloknya la peguam dari Malaysia sampai boleh terima kes ni kan? Ayoyo.. Menjejaskan kredibiliti guaman la weh..



Ye ye, aku tau banyak je cerita omputih and hindustan yang berlebih-lebihan dalam penyampaian filem diorang tu. Contohnya, cerita Incredible Hulk yang aku tengah tengok sekarang ni. But hello, sains tu terlalu luas untuk diteka kemampuan dia ye. Apa2 pun boleh jadi dalam sains. Cerita Koi Mil Gaya lakonan Hrithik Roshan and Preity Zinta, superb! Aku salute cerita XX ray yang Aziz M. Osman buat dulu tu. Aku suka cerita Senario XX yang Fazura jadi heroin tu. Ala yang Apek and Wahid Senario jadi alien tu. Kenapa? Sebab itu lah sains. At least filem Malaysia cuba untuk berdiri sama taraf dengan movie dari luar. Kita tak boleh berlebih-lebihan sangat sebab negara kita majoriti citizens are Muslims.  Nanti orang cakap percaya makhluk halus and alien ni macam orang takde agama pulak. The point is, sains tu subjektif, unpredictable. But laws are facts, fix punishments. So please, buat kajian dulu ok before approve cerita2 yang boleh bagi bad impression dekat orang luar.



Ouh lagi satu, please please, cerita hantu dari Malaysia, memang ada bagusnya buat, tapi jangan lah melampau-lampau sangat pengeluarannya. Dah nanti orang ingat negara kita kaya dengan hantu je. But aku suka cerita Khurafat yang Shamsul Yusof arahkan tu. Nampak kesinambungan dia. At least aku tau kenapa hantu tu ganggu dia. Bukan sekadar hantu bangkit dari kubur sebab nak balas dendam. Tapi rupanya Shamsul tu dah guna-gunakan Sabrina Ali guna roh orang mati. Bila Sabrina mati, roh dia tak tenang la. 



Cerita indonesia yang drama-drama aku tak layan. Memang aku tak minat pun. Banyak pengarutan yang mengarut. Sorry! Tapi movie diorang pasal keagamaan memang marvelous! Tak perlu bersentuh-sentuhan, mesej dah cukup kuat untuk disampaikan. Yang pasti, pengarah-pengarah kat Malaysia banyak yang tak yakin dengan pembawaan konsep yang macam ni. Kena ada jugak peluk-peluk, cium-cium, gesel-gesel baru cerita jadi fantastic. Yeah right. Aku rasa after this kalau ada jugak adegan2 macam ni, patut nya haramkan je tayangan. *Emo. 


Sekian :) 















No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...