Tuesday 19 July 2011

Sakit itu kifarah dosa..Alhamdulillah..



Assalamualaikum w.b.t..Hello eberibadi!! hehe ^_^


Hari ni, da masuk minggu ke-2 aku kena chicken pox..Mule2 kene hari tu memang kucar-kacir jugak hidup aku sebab aku asyik tergaru2, rasa pening2, rasa loya, tak sedap badan, selera makan berkurang, tak selesa, kene siram badan and tukar baju sampai 5 kali sehari sebab baju mesti ade kesan darah. So aku memang marah bila orang mempertikaikan keadaan kesihatan aku sampai tak pergi praktikal sebab selagi korang tak rase, jangan banyak mulut ok. Ada jugak yang pertikaikan kenapa aku boleh online, tapi kononnya cakap sakit. Ok lah, let's make it simple. Doktor bagi aku ubat kurangkan bengkak, ubat kurangkan gatal, ubat tidur, ubat sapu, and ubat tahan sakit. Semuanya mengantuk. So bila aku dah online, kadang2 aku tertidur tak sedar pun aku tak offline lagi. Kadang2 aku online, tapi lepas tu aku sakit kepala, aku masuk bilik then aku tertidur. Kadang2 aku online, sebab aku bosan takde buat ape kat rumah. Kadang2 aku online sebab aku nak tengok ape status terbaru yang group mates praktikal aku update so that aku boleh tengok progress group kitorang. So satu dosa ke bile aku online time sakit? Kacau hidup orang lain ke? Bukan aku mintak sakit ni pun..Kalau nak pertikaikan, maknanya korang pertikaikan kuasa Allah la! Demmit la nak perli2 aku pulak! *Kan dah teremosional..wuwuwuwuwu....T_T



Tapi lepas tu, aku fikir mungkin diorang tak nampak keadaan sebenar aku. So aku tak buleh salahkan diorang..Baiklah kawan2, chicken pox tu sebenarnya cacar air ye, bukan lah demam campak seperti yang diperkatakan kebanyakan orang. Maka tak sama lah demam campak dan cacar air itu kerana cacar air seperti bintik-bintik yang besar dan berair. Kadang-kadang boleh berdarah. Demam campak tu pulak bintik2 merah saje..Contohnya macam gambar kat bawah ni..


Chicken pox/ cacar air:








Beza pulak dengan demam campak atau measles:



Sama je bahaya dua penyakit ni..Memang lebih kurang je nampaknye kan. Tapi sebenarnye chicken pox lagi membuatkan pesakit tak selesa. Sebab berair, dan kalau pecah, boleh luka..Sekarang dah boleh nampak tak the clear vision keadaan aku sekarang? Aku tahu korang mesti geli. Sebab tu aku tak nak korang tanye macam mane keadaan aku, aku tak nak korang tanye lebih2. Aku malu. Paham? Aku tak merungut pasal sakit aku ni. Tapi aku kesal..(cewah kesal!haha) 



Yela aku kesal sebab orang cakap kat aku:

"Chuna, kau cakap sakit. Boleh pulak online kan?"- Dah tu, takkan korang nak aku mereput kat rumah ni! Dunia dah kat hujung jari la weh. Patutnya korang happy untuk aku kalau aku boleh online. Tu tandanya aku hidup lagi. Paham??


"Chuna kau ni saje buat alasan tak nak g praktikal kan.."- Ah! Group mates praktikal aku pun tak kecoh macam korang. Diorang lagi kenal aku and macam mane aku berharap sangat aku boleh pergi same2 kerja dengan diorang. Orang lain, shut up!


"Chuna, kau ni asyik sakit je la"- Lah, dah Allah nak bagi. Takkan aku nak cakap jangan Allah, jangan bagi aku sakit. Aku tak nak sakit. Aku nak sihat je sampai bila2. Boleh pulak kan tolak macam tu?? Huh..Ni semua kuasa ALLAH S.W.T.. Sakit ni kan kifarah dosa. Sedangkan aku pun cuba bersabar dan tahu ni semua rezeki Allah nak kurangkan dosa aku kat dunia ni, support lah aku..Haiya....Aku tahu lah korang takde dosa, sebab tu tak sakit. Jangan nak riak pulak. Sekali Allah bagi kat korang, baru tahu. Wekkkk!



P/S: Eleh tanye keadaan aku pun tak. Kecoh je lebih...pffftttttt!!! Cube2 lah bawak2 berdoa, doakan keselamatan dan kesihatan aku ni ha..








1 comment:

  1. betul3x...kalu x kene x tahu...ngan sakit badan, ngan gatal x ingat dunia, ngan demam tingginye...dannnnn yang mak tak leh tahan bila budak tu meragam tahap gaban...maknye ni rasa nak gigit2 jer dia tau....bulih senyum lak tu bila nengok mak dier tensen....heeeeee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...